top of page

1. Assurmifid-gedragsregels*

*Wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.

Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de “AssurMiFID-gedragsregels” en deelt u in u dit verband volgende informatie mee:


1.1 Aangeboden producten en diensten

1.1.1 Informatie over begrip verzekeringsbemiddeling

Ons kantoor biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, d.w.z. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan.

1.1.2 Nummers van de takken en de titulatuur

1: Ongevallen; 2: Ziekte; 3: Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel; 4: Casco rollend spoorwegmaterieel; 5: Luchtvaartuigcasco; 6: Casco zee- en binnenschepen; 7: Vervoerde goederen met inbegrip van koopwaren, bagage en alle andere goederen; 8: Brand en natuurevenementen; 9: Andere schade aan goederen; 10: BA motorrijtuigen; 11: BA luchtvaartuigen; 12: BA zee- en binnenschepen; 13: Algemene BA; 14: krediet; 15: Borgtocht; 16: Diverse geldelijke verliezen; 17: Rechtsbijstand; 18: Hulpverlening; 21: Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat- en geboorteverzekeringen; 22: Bruidsschat- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen; 23: Levens- bruidsschat- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen; 26: Kapitalisatieverrichtingen; 27: Beheer van collectieve pensioenfondsen.

Polisvoorwaarden (informatie uit de IBP catalogus indien beschikbaar)


1.1.3 Beleid van D&K Life

Informatieplicht

Bij het aanbieden diensten van verzekeringsbemiddeling, leeft D&K Life de richtlijnen van de Belgische financiële wetgeving tot omzetting van de Europese Richtlijn betreffende markten voor financiële instrumenten (MiFID) na.

Meer bepaald ontvangt u, voorafgaand aan bovenstaande dienstverlening, van D&K Life een exemplaar van de volgende documenten:

- ‘Brochure houdende de cliëntenclassificatie met daarbij de omschrijving van beleggersprofielen en diensten’

- ‘Informatie omtrent verzekeringsproducten’

- ‘Beleid inzake belangenconflicten’

- ‘Uittreksel inducements-beleid’

Dit omvat alle financiële informatiefiches en algemene voorwaarden van het product aan de klant. We verwijzen hier opnieuw naar de toegepaste gedragsregels voor het verstrekken van raad over financiële planning en ons beleid inzake belangenconflicten.

Deze documenten informeren u over uw categorie-indeling (en het daaruit voortvloeiend beschermingsniveau), de door D&K Life verstrekte diensten inzake verzekeringsbemiddeling, de aard en risico’s van de voornaamste verzekeringsproducten, de kosten en lasten van de dienstverlening, het beleid dat D&K Life hanteert om de belangen van u als klant te bewaren in geval van een belangenconflict en het beleid van D&K Life inzake het verkrijgen van of toekennen van voordelen (inducements) aan andere personen dan de klant. Daarnaast dient u een ‘Vragenlijst beleggersprofiel’ in te vullen en te ondertekenen.


Categorieën

D&K Life dient u volgens de MiFID wetgeving onder te verdelen in één van de volgende drie klantencategorieën, die elk gekenmerkt worden door een specifiek beschermingsniveau:

- Niet-professionele cliënt (hoogste beschermingsniveau)

- Professionele cliënt (matig beschermingsniveau)

- In aanmerking komende tegenpartij (laagste beschermingsniveau)

U wordt door D&K Life in principe behandeld als niet-professionele cliënt, zodat iedere klant de hoogste bescherming geniet. Als u als klant een andere categorie-indeling wenst, moet u hiervoor een schriftelijke aanvraag richten tot D&K Life. D&K Life is evenwel niet verplicht om aan een welbepaald verzoek om te worden behandeld als ‘professionele cliënt’ (en eventueel daaropvolgend als ‘in aanmerking komende tegenpartij’) gevolg te geven.


Persoonlijk beleggersprofiel

Op basis van de ‘Vragenlijst beleggersprofiel’ peilt D&K Life naar uw financiële situatie en draagkracht, uw spaar- en beleggingsdoelstellingen, uw beleggingshorizon evenals uw ervaring en kennis met beleggingsinstrumenten en verzekeringsproducten. Op basis van deze informatie wordt voor u een persoonlijk beleggersprofiel opgemaakt dat steeds door D&K Life zal gerespecteerd worden bij het verlenen van verzekeringsbemiddelingsdiensten. D&K Life zal geen verzekeringsbemiddelingsdiensten verstrekken indien u onvoldoende informatie verstrekt om uw beleggersprofiel te kunnen bepalen. D&K Life zal, in het kader van verzekeringsbemiddeling, steeds een geschikte aanbeveling formuleren, rekening houdend met uw persoonlijk beleggersprofiel, op grond waarvan u met kennis van zaken een beslissing kan nemen. U bent bijgevolg niet verplicht om de adviezen en voorstellen van D&K Life op te volgen. Wanneer u wenst af te wijken van het geschikte advies van D&K Life, dan behoudt D&K Life zich het recht voor om de uitvoering van de door u gewenste aankoop/transactie te weigeren.


Aansprakelijkheid

D&K Life zal aan haar dienstverlening (met inbegrip van raad over financiële planning en verzekeringsbemiddeling) de nodige tijd en zorg besteden. Voor zover D&K Life geen persoonlijke fout ten laste kan worden gelegd, draagt zij geen verantwoordelijkheid voor een ongunstige evolutie van de waarde van een verzekeringsproduct ten gevolge van verrichtingen die op uw verzoek werden uitgevoerd op basis van het door D&K Life verleende advies. D&K Life kan bovendien in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van een onjuist of ongeschikt profiel inzake financiële planning en/of beleggersprofiel indien u verouderde, onnauwkeurige, onvolledige, onjuiste of bedrieglijke informatie dienaangaande heeft bezorgd. De aansprakelijkheid van D&K Life tegenover u kan in elk geval enkel aanleiding geven tot schadeloosstelling voor schade die een onmiddellijk en rechtstreeks gevolg is van de eventuele tekortkoming(en) van D&K Life bij de uitvoering van de overeenkomst.


1.2 Informatie over het belangenconflictenbeleid

De AssurMiFID-gedragsregels leggen ons kantoor op om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten. Hieronder kan u meer informatie terugvinden over hoe ons kantoor hieraan invulling geeft.

Als tussenpersoon in de financiële sector, streven we ernaar de belangen van onze klanten te dienen op een loyale, billijke en professionele wijze. We handelen dus steeds met de wil onze klanten te dienen in hun eigen belang.

Het is echter reëel dat belangenconflicten kunnen opduiken. D&K Life heeft bijgevolg, in overeenstemming met de vigerende wetgeving, de nodige maatregelen getroffen om de belangenconflicten die zouden kunnen rijzen in het kader van onze activiteit, vast te stellen, te voorkomen en te beheren.

Wij wensen hiermee ieder belangenconflict te voorkomen en onze klanten hierover het best mogelijk in te lichten.


1.2.1 Wetgevend kader

Vanaf 30 april 2014 zijn de “AssurMiFID –gedragsregels” van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.

Overeenkomstig deze gedragsregels is ons kantoor gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.

De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.


1.2.2 Identificatie van mogelijke gevallen van belangenconflicten

Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd.

Belangenconflicten kunnen ontstaan tussen :

- D&K Life (haar vennoten, bestuurders, effectieve leiders, verbonden agenten, haar medewerkers die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij het verrichten van verzekeringsbemiddelingsdiensten en de verzekeringssubagenten) en de klanten;

- De klanten onderling

- Bij de beoordeling van mogelijke belangenconflicten werd door D&K Life een niet-exhaustieve lijst worden opgesteld met de geïdentificeerde mogelijke belangenconflicten:

- Situaties waarin een financiële winst kan verkregen worden of verlies vermeden worden ten koste van de klant.

- D&K Life heeft een belang bij het resultaat van de verzekeringsbemiddelingsdienst of transactie dat verschilt van het belang van de klant.

- D&K Life heeft een financiële of andere drijfveer om het belang van andere klanten te laten voorgaan op dat van de klant in kwestie.

- D&K Life oefent dezelfde professionele activiteit uit als de klant.

- D&K Life ontvangt van een andere persoon dan de klant een voordeel (in de vorm van geld, goederen of diensten, andere dan de commissies en kosten normaal aangerekend voor die dienst) in verband met de verzekeringsbemiddelingsdienst die hij aan de klant verstrekt, of zal die ontvangen.

Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad.


1.2.3 Beleid i.v.m. het beheer van belangenconflicten

D&K Life heeft verschillende maatregelen doorgevoerd ter preventie, beperking, en beheersing van mogelijke belangenconflicten. Zo werden de volgende maatregelen genomen:

- Een diepgaande analyse van de behoeftes en van de financiële situatie van de klant wordt systematisch doorgevoerd voorafgaand aan het voorstellen van enig financieel product teneinde te garanderen dat deze beantwoordt aan de noden van de klant.

- Elk dossier wordt systematisch behandeld door de persoonlijke adviseur van de klant en een lid van het bestuur teneinde het te implementeren actieplan te bespreken. D&K Life beschikt dus over verschillende afdelingen en diensten met duidelijk afgebakende taken en verantwoordelijkheden.

- Het implementeren van een beveiligd informaticasysteem. Dit systeem laat aan D&K Life toe om een geïndividualiseerde opvolging te garanderen van het gegeven advies. Het waarborgt bovendien de confidentialiteit van de gegevens van de klant door intern een beperkte toegang voor de verschillende werknemers van D&K Life te bewerkstelligen.

- Een aangepast beleid i.v.m. verloning van het personeel en van alle andere personen betrokken bij D&K Life.

- Een aangepast beleid i.v.m. giften of andere voordelen, d.w.z. dat niemand bij D&K Life een geschenk of voordeel kan opeisen, ontvangen of aanvaarden in ruil voor advies, standpunt of andere met persoonlijk karakter.

- De externe professionele activiteiten van de leden van D&K Life worden strikt gecontroleerd en slechts toegelaten bij afwezigheid van risico’s op belangenconflicten.

- D&K Life zorgt voor geschikte opleiding van haar betrokken medewerkers zodat zij volledig op de hoogte zijn van hun verantwoordelijkheden en verplichtingen en in staat zijn belangenconflicten op een adequate manier te beheersen.

Het beleid inzake belangenconflicten zal te gepasten tijde geëvalueerd worden en indien nodig zal het beleid worden geactualiseerd.


1.2.4 Wat is de procedure?

Klik HIER voor een schematisch overzicht van de procedure.


1.2.5 Informatie aan klanten

Indien de procedures toegepast door D&K Life ter voorkoming van belangenconflicten niet efficiënt blijken te zijn en het meer dan waarschijnlijk blijkt te zijn dat het risico om de belangen van de klanten te schaden bestaat, zal er een geschreven nota voorgelegd worden op een duurzame drager over het algemeen karakter en/of de bron van dat belangenconflict.

Indien het belangenconflict niet kan opgelost worden, heeft D&K Life als richtlijn aangenomen om de samenwerking met die klant niet aan te gaan en dit met als enig doel de belangen van de klant in kwestie te vrijwaren.


1.2.6 Register van belangenconflicten

Overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, houdt D&K Life een register van de reeds ontstane of mogelijke belangenconflicten. Het bijhouden en het actualiseren van dat register leidt, indien nodig, tot een update van de lijst van de mogelijke belangenconflicten.


1.3 Vergoeding

Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt.

Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van ons kantoor bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door ons kantoor. Voor meer informatie contacteer ons kantoor of raadpleeg de klantenzone van onze website. In het andere geval ontvangen wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant.

D&K BVBA (RPR0547595088) - Toegelaten als makelaar in het register van verzekeringstussenpersonen door het FSMA onder het inschrijvingsnummer 113089 A.

Het register van de verzekeringstussenpersonen wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14 en is terug te vinden op www.fsma.be


bottom of page